Menu

Melding van 2012-06-15 om 16:38 uur

Met Rameder accessoires maakt u van elke auto een transporter.

Ruime auto voor de vakantie nodig? (NL)

Een auto die flexibel kan worden aangepast aan de wensen van de bestuurder zou voor de vakantie ideaal zijn maar dat is helaas nog toekomstmuziek. Met de juiste hulpmiddelen is deze toekomst echter al lang begonnen. Hierbij gaat het om dakkoffers, fietsendragers en trekhaken. Rameder, marktleider voor transportaccessoires in Duitsland, legt uit waar u bij de keuze en het gebruik op moet letten.


Aanhangwagens

Een aanhangwagen biedt een bijna onbegrensd scala aan mogelijkheden, het aanbod loopt van caravans tot en met de boottrailer. Vuistregel: de aanhanger en het trekkende voertuig moeten bij elkaar passen. Een lichte caravan of een kleine bagagewagen kunnen zelfs door de meeste compacte auto's worden getrokken. Voor paardentrailers of een Airstream is een grote SUV, een zware sedan of een bestelwagen al noodzakelijk. Het maximaal toegestane totaalgewicht en de maximale verticale last geven dan een exacte richtlijn aan. Rameder geeft op de homepage www.rameder.nl / www.rameder.be een overzicht van de gegevens voor alle voertuigspecifieke producten. Bij aanhangers met enkele- of tandemas kan de effectieve verticale last worden beïnvloed door het op de juiste manier plaatsen van de lading. Zware voorwerpen moeten indien mogelijk boven de wielen worden geplaatst zodat een eventuele hefboomwerking geen nadelige gevolgen heeft. Met behulp van een onder het steunwiel van de aanhanger geplaatste personenweegschaal kan de verticale last op de dissel goed worden bepaald. Het gebruik van een antislingerkoppeling kan het rijgedrag van de combinatie verbeteren en voorkomt gevaarlijke slingerbewegingen. Een ander belangrijk punt is het vastzetten van de lading: overhangende of niet gebundelde voorwerpen die kunnen gaan glijden, moeten met spanriemen worden beveiligd. Voor lichte en losse vracht wordt een veiligheidsnet aangeraden. Ter bescherming tegen diefstal moet de geparkeerde aanhangwagen bovendien met een speciaal slot worden beveiligd. De juiste accessoires zijn direct bij Rameder op www.rameder.nl / www.rameder.be te bestellen.


Fietsendragers

Het meest gangbaar zijn de dragersystemen voor de trekhaak, op het dak of de achterklep. Voor ruime bestelwagens of terreinwagens zijn bovendien nog indoorsystemen voor het interieur leverbaar. Terwijl transportsystemen voor op het dak of aan de achterklep vooral populair zijn vanwege de voordelige prijs, zijn dragers voor op de trekhaak een bijzonder praktische en veilige keuze. De dragers staan daar relatief goed beschermd tegen de rijwind en worden vooral gekenmerkt door de zeer stabiele montage en een laag geluidsniveau. De goede aerodynamica zorgt voor een slechts gering hoger brandstofverbruik (zelden meer dan een halve liter verschil) wat weer een gunstige invloed heeft op de vakantiekas. Daarnaast is het beladen door de geringe hoogte zeer comfortabel. Vooral voor zware elektrische fietsen zijn dakdragers en dragers op de achterklep geen realistisch alternatief. Een ander voordeel van dragers op de trekhaak: sommige dragers kunnen worden uitgebreid van twee naar drie plekken of kunnen worden uitgerust met koffers, transportkuipen of houders voor winter- of watersportbenodigdheden.


Dakkoffer

Opbergkoffers voor montage op het dak zijn leverbaar in de meest uiteenlopende maten en bieden vaak net zoveel ruimte als de normale kofferruimte van de auto. In tegenstelling tot de traditionele imperiaal is de lading goed beschermd tegen regen, wind en diefstal. Bovendien wordt de aerodynamica van de auto aanzienlijk minder aangetast waardoor het brandstofverbruik minder stijgt dan bij een open transport. Ook voor kleine voorwerpen is een dakkoffer de beste keuze. Zware en scherpe voorwerpen moeten goed worden beveiligd tegen schuiven anders kunnen ze bij krachtig remmen of een ongeval tot gevaarlijke projectielen worden. Rameder voorziet daarom alle dakkoffers standaard van ingebouwde spanriemen. De holle ruimtes aan de voorkant van de koffer kunnen bovendien goed worden opgevuld met een oude deken. Wie er de mogelijkheid voor heeft, laadt de zware bagage in de kofferruimte van de auto en alleen de lichte voorwerpen - zo gelijkmatig mogelijk – op het dak. Hierdoor komt het zwaartepunt van de beladen auto lager te liggen wat het rijgedrag ten goede komt. De toegestane belasting van het dak of het maximale laadgewicht van de dakkoffer mag in geen geval worden overschreden. Er bestaat weliswaar geen algemene snelheidsbeperking maar de meeste fabrikanten adviseren om de snelheid te beperken tot max. 130 km/uur. In elk geval geldt: wie het gaspedaal niet helemaal intrapt, komt ook met een dakkoffer zonder veel extra benzinekosten veilig op de bestemming aan. Ter bescherming tegen lange vingers tijdens de pauzes, adviseren wij om altijd gebruik te maken van de ingebouwde afsluitsystemen.


Perscontact

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH
Christiane Rudyk
Frankfurter Ring 95
80807 München • Duitsland

Telefoon +49 (0) 89 358 920 127
c.rudyk@rameder.de

    Specialist in trekhaken in België