137.000 producten constant op voorraad

De eenvoudige manier om een dakdrager te kopen ...

Bent u op zoek naar een dakdrager, relingdrager of skidrager voor uw voertuig? Bij ons kunt u kiezen tussen universele en voertuigspecifieke dakdragers. Onze skidragers maken het assortiment compleet. Logisch, want rameder is uw specialist in dak- en skidragers.

Welke dakdrager past op mijn voertuig?

Controleer, voordat u tot aankoop van een dakdrager overgaat, het volgende:
  1. Hebt u een open, gesloten of helemaal geen dakrail?
  2. Hoe zien de bevestigingspunten op het dak van mijn voertuig eruit, in het geval dat er geen dakreling aanwezig is?
  3. Heeft het dak een regengoot-, een normale dak-, een T-sleufprofiel- of een fixpuntbevestiging?

Aan de hand van onze foto's met voorbeelden kunt u de vragen gemakkelijk beantwoorden


gesloten dakrelinggesloten dakreling

gesloten dakreling
bijv. Hyundai Santa Fe

open dakrelingopen dakreling

open dakreling
bijv. BMW 5-serie (E39 Touring)

fixpuntbevestigingfixpuntbevestiging

fixpuntbevestiging
bijv. Hyundai Santa Fe


regengootregengoot

bevestiging aan de regengoot
bijv. Jeep Wrangler 3 DR

T-sleufT-sleuf

T-sleufprofiel
bijv. Porsche Cayenne

normaal daknormaal dak

normaal dak
bijv. Hyundai Santa Fe

Waarop moet u voor aankoop letten?

1. op de vorm van de dakdrager

Nadat u de juiste bevestigingsmogelijkheid voor een dakdrager voor uw voertuig hebt bepaald, moet u op de vorm van de dakdrager / de ligger letten.

Hier wordt onderscheid gemaakt tussen een stalen-buis- en een aluminium railprofiel. Bij de stalen buis betreft het een kokerprofiel en bij een aluminium railprofiel meestal een afgevlakte uitvoering met T-sleuf.

stalen buisprofiel

Drager met stalen buisprofiel
bijv. de Thule Squarebar

aluminium railprofiel

aluminium railprofiel
bijv. de Thule Wingbar


2. op de dikte van de ligger

Ook de dikte van de ligger is een belangrijke factor bij het geplande gebruik. Controleer daarom vooraf voor welke dikte van de ligger uw aanvullende transportsysteem geschikt is.
De betreffende dikte van de ligger staat in het informatieblad van de dakbox.

elangrijke opmerking!

Niet iedere dakbox of fietsendrager voor op het dak kan aan een ligger van iedere willekeurige dikte worden gemonteerd.

Dakbox

Stalen buis- of aluminium railprofiel

stalen buisprofiel

stalen buisprofiel
(ca. 32 x 22 mm)

Gebruik en kwaliteit

Het grootste verschil is het formaat en de daaraan gerelateerde gebruiksbreedte. Stalen buisprofielen zijn doorgaans uitgevoerd als kokerprofiel en met een dwarsdoorsnede van ca. 32 x 22 mm geschikt voor (bijna) alle dakconstructies. Ze zijn verzinkt en overtrokken met kunststof en dan speelt roest geen rol. Aluminium profielen scoren hier hoogstens met een iets lager gewicht.

Als nadeel hebben deze dat met tot 80 x 35 mm de dwarsdoorsnede meestal dikker is. Hierbij moet erop worden gelet of de dakconstructie geschikt is voor het betreffende aluminium profiel. Dit argument komt te vervallen, wanneer hier bevestiging met een T-sleufadapter tot de mogelijkheden behoort, omdat alle aluminium profielen geschikt zijn voor deze bevestigingsmogelijkheid.


Aerodynamica, aanzien en bevestiging
Aluminium railprofiel

Aluminium railprofiel met T-sleuf
(max. 80 x 35 mm)

Wie het belangrijk vindt dat de auto er goed uitziet, kan uitsluitend het aluminium profiel nemen. Niet alleen krijgt een moderne design hier veel aandacht, ook de aerodynamica is overtuigend en heeft heel goede resultaten in de windtunnel met de bijbehorende mogelijke brandstofbesparing. Deze redenen spreken voor zichzelf en rechtvaardigen de toch wat hogere aanschafprijs in vergelijking met standaard stalen dragers.

Bij de bevestiging op uw voertuig zijn er in de meeste gevallen geen verschillen, omdat elke fabrikanten wel een stalen en een aluminium profielvariant levert. De poten voor de bevestiging verschillen onderling bijna niet.


Aluminium railprofiel
Opmerkingen over het nuttige oppervlak!

Bij dragers van stalen buizen ligt het nuttige oppervlak binnen de steunpoten. Bevestigingsmiddelen zoals beugels of klemmen mogen niet buiten het ondersteunende vlak worden aangebracht!

Bij aluminium profielen daarentegen kan, met behulp van een T-sleuf met T-sleufadapters, de volledige breedte van de drager voor de bevestiging worden benut.

ips en trucs

“Whispbar” – waarschijnlijk de stilste dakdrager ter wereld

Whispbar-drager

Whispbar-drager tijdens de
luchtweerstandstest in de windtunnel

Klanten die over het lawaai van hun dakdrager klagen, zijn geen zeldzaamheid en in tijden met hoge brandstofprijzen wil bovendien iedere autorijder waar mogelijk besparen. Twee criteria die bij dakdragers vaak als nadeel worden gezien.

Yakima heeft nu een dakdragersysteem ontwikkeld, dat volgens de informatie van het bedrijf wereldwijd het eerste, echt stille, demonteerbare dakdragersysteem van alle is. Het profiel van de drager, dat op een vleugel lijkt, is het resultaat van vele uren intensief onderzoek en tests in de windtunnel en op de weg.

De daaruit voortgekomen aerodynamische vorm reduceert de luchtweerstand aanzienlijk. Tests met onbeladen dwarsdragers hebben aangetoond dat de Whispbar 40 -70% minder luchtweerstand biedt dan vergelijkbare producten van de concurrent. Dit resulteert niet alleen in minder windlawaai maar is ook nog brandstofbesparend.


T-sleuf
Wat wordt onder een T-sleuf verstaan?

Onder een T-sleuf wordt de sleuf verstaan die in de dakdragerligger is aangebracht. Deze wordt voornamelijk aangetroffen bij dakdragers met aluminium profielrails.

Met behulp van T-sleuf-adapters kunt u hierin bijv. dakboxen of fietsendragers voor op het dak nog veiliger bevestigen.


Aluminium railprofiel met T-sleuf
Wat is de dikte van de ligger?

Onder de dikte van de ligger wordt de maat van de dwarsdoorsnede van de dragerligger verstaan. Op de foto rechts is een dakdrager met een T-sleuf aluminium profiel en een dikte van de ligger van 80 x 35 mm afgebeeld.