Menu

Melding van 2013-05-30 om 08:15 uur

Rameder geeft uitleg over de voor- en nadelen van de verschillende fietsdragerconcepten

Zo kan de fiets mee met de auto (NL)

In Europese kelders en garages staan miljoenen fietsen. Het is dan ook geen wonder dat fietsdragers zeer populair zijn. Rameder, met de Online-Portal www.rameder.nl de toonaangevende aanbieder van transportoplossingen rondom de personenauto, weet waar het bij de verschillende systemen op aankomt en waar de specifieke voor- en nadelen liggen. Maar welke beslissing de klant uiteindelijk ook neemt: in het aanbod van Rameder zal hij in ieder geval een groot aanbod aan goede dragersystemen in alle categorieën vinden.


Dakdrager de klassieker: met prijzen vanaf ca. 20 Euro is deze oplossing zeer voordelig, echter meestal slechts voor één fiets. Is een tweede "Opstelplaats" nodig, kan er eenvoudig een tweede drager bij worden gekocht. Het transport van drie of meer fietsen op het dak is doorgaans door de benodigde ruimte en de toegestane belastingen niet mogelijk. Bovendien moet een losse basisdrager worden gekocht. Voor cabrio's en vele sportwagens, net als voor microcars, zijn dakdragers als concept ongeschikt. Een ander nadeel is dat het laden lastig is, omdat de fietsen vooral bij bestelwagens en SUV's zeer ver naar boven moeten worden "gereikt". Voor elektrisch fietsen zijn dakdragers vrijwel ongeschikt. Door de plaatsing op het dak schuift bovendien het zwaartepunt van de auto verder naar boven, dit heeft een ongunstig effect op de rijeigenschappen. De aerodynamische eigenschappen van de carrosserie worden ook aanzienlijk verslechterd, zodat een duidelijk meerverbruik ontstaat t.o.v. het transport op de trekhaak. Bij betrouwbare tests was het verbruik bij twee fietsen circa 30% hoger.


Drager voor de trekhaak: met prijzen vanaf ca. 140 Euro, zijn deze systemen iets duurder dan dakdragers. Indien niet aanwezig, is tevens een trekhaak noodzakelijk. Bij de inbouw hiervan gaat het om extra kosten van gemiddeld circa 500 Euro, hierdoor ontstaan echter door de uitgebreide trekmogelijkheden ook veel extra gebruiksmogelijkheden. Trekhaakfietsdragers zijn aerodynamisch zeer gunstig, zodat het verbruik door het gebruik hiervan slechts marginaal stijgt, ook staan de fietsen als een huis door hun tegen de wind beschermde positie. Alleen indoor-dragersystemen doen het op dit punt nog beter. Door de aanbouwpositie van de trekhaakdragers, die vrijwel op straatniveau ligt, zijn ze uiterst eenvoudig te beladen. Veel dragers kunnen zelfs zware elektrische fietsen aan en zelfs soms kleine motorfietsen, naar wens vereenvoudigt een speciaal oprijdprofiel het hanteren hiervan. De grotere transportsystemen kunnen maximaal vier stalen rossen aan, kleinere kunnen vaak modulair worden uitgebreid tot drie of vier opstelplaatsen. Enkele modellen maken het ook mogelijk alternatief bagageboxen, transportmanden, bakken of houders voor wintersportartikelen te monteren. Nog een pluspunt: slimme klapsystemen zorgen meestal dat de kofferruimte toegankelijk blijft.


Drager voor de achterklep: doorgaans zijn deze, afhankelijk van het model, geschikt voor twee tot drie fietsen. De prijzen beginnen bij ca. 135 Euro, waarbij voor de montage een basisdrager noodzakelijk is. De montage gebeurt met flexibele sjorbanden voorzien van haken. Dit is ongecompliceerd, vormt echter bij regelmatig gebruik een nadeel: omdat de fietsen tijdens het transport altijd iets boven de dakrand uitsteken en ook nog dwars staan, kan de rijwind er soms hard aan trekken. Het gevolg zijn minieme bewegingen van drager en bevestigingshaken, waardoor op den duur lakschade kan ontstaan. De meestal ongunstige aerodynamische eigenschappen, zorgen ook voor een meerverbruik, dat beduidend boven dat van trekhaakdragers ligt. Met betrekking tot het bedieningscomfort ontstaat door de grotere hoogte een klein nadeel, hetgeen ook geldt voor de rijeigenschappen. Desondanks doen achterklepdragers het hier beter dan dakdragers, het beladen lukt door de geringe opbouwhoogte bovendien iets makkelijker, echter niet zo makkelijk als bij de modellen voor de trekhaak. Voor gelegenheidsgebruikers zijn dragers voor de achterklep echter een acceptabele keuze.


Indoor-dragers: voor voertuigen met een grote binnenruimte, zoals SUV's of bestelwagens, zijn als alternatief ook dragers voor binnenin leverbaar. Ze zijn voordelig en maken een schoon en stabiel transport van fietsen mogelijk. Nadelen: zijn de fietsen vuil, wordt ook de auto vies en de ruimte voor bagage wordt aanzienlijk minder.


Gekeken naar het totaal van alle eigenschappen, wordt duidelijk dat dragersystemen voor het dakof de achterklep door de lage prijs, vooral bij zelden gebruik hiervan en een laag budget, in aanmerking komen. Is er voldoende plaats binnenin het voertuig, is een indoor-drager een zinvolle keuze. Voor de meeste bestuurders bieden de transportsystemen voor de trekhaak de beste mix van eigenschappen: ze verhogen het verbruik slechts marginaal, bieden veel ruimte, zijn flexibel en eenvoudig te beladen.


Perscontact

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH
Christiane Rudyk
Frankfurter Ring 95
80807 München • Duitsland

Telefoon +49 (0) 89 358 920 127
c.rudyk@rameder.de

    Specialist in trekhaken in België